Jdi na obsah Jdi na menu

Tatra 613-4 Mi-long Electronic - popis

10. 9. 2010

 

 Obrazek

 

 

Zvláštní kapitolou ve výrobě Tatry 613 a vrcholem evoluce po stránce elektrické a elektronické výbavy osobních Tater, je bezpochyby verze Electronic.

Jeho výroba započala v roce 1993, původním určením jako vozidlo ministerské, avšak ve zřetelné snaze zasáhnout jako další cílovou skupinu i movité zákazníky v rychle se rozvíjející podnikatelské sféře, propagované jako Limuzína nejen pro ministry. Zde je již první náznak snahy managementu oprostit osobní Tatru od všeobecně rozšířeného podvědomí papaláškáry, které si za posledních několik desetiletí získala.

Úroveň  elektronického vybavení tohoto vozu ve své době  zařazovalo Tatru 613 Electronic mezi světovou špičku v této kategorii. Elektronické řízení motoru navíc zvyšovalo jeho účinnost a výkon, zajišťovalo jeho klidný chod ve všech režimech, snižovalo spotřebu a ruku v ruce s tím i exhalace dokonalejším spalováním. Výrobce na snížení emisí upozornil již v roce 1993, výfukový systém byl vybaven dvojicí řízených třícestných katalyzátorů a Tatra splnila evropské emisní normy s výhledem až na rok 1996.

Electronic byl vybaven přetlakovým uzavřeným  systémem paliva, unikající páry byly odváděny do nádobky s aktivním uhlím, kde byly pohlceny. V palivové nádrži se nacházel průtokový měřič paliva ve tvaru válce, který díky své objemnosti ubral obsahu nádrží celých 8 litrů.

Tato řada T613 byla osazována výhradně čtyřdobými vzduchem chlazenými  osmiválci V90°s přímým vícebodovým vstřikováním paliva do sacího potrubí, o obsahu 3495 cm3 a výkonu 147,6 kW/ 5750 ot./min. (200 PS) a kroutícím momentem 300 Nm. Řídící jednotka byla používána od anglického výrobce GEMS (REM 8 CZ) a systém rozeznával dvě inteligentní funkce a to funkci Block Learn - přizpůsobení vstřikování nezaběhnutým motorům a funkci Cruise - nastavení optimální dodávky paliva při ustálené rychlosti na dálnici.

T613 Electronic s tímto motorem dosahoval zrychlení 10,8 s/100 km/hod a celkové  rychlosti 230 km/hod. Spotřeba paliva byla udávána 10,3/ 12,5/14,5 (při rychlosti 90, 110 a městský provoz) litrů na 100km.

K této příznivé spotřebě dopomáhala pětistupňová manuální převodovka, kde se při jejím vývoji přistoupilo k zabudování převodů do převodové skříně čtyřstupňové převodovky. Proto je výsledný způsob řazení převodových stupňů velmi nezvyklý, jeho schéma vypadá takto a byly jím vybavena celá produkce T613 Electronic. Tento způsob řazení se však v provozu projevil jako poruchový a docházelo k vyskakování rychlostí za jízdy, proto u dalších modelů došlo k dalšímu přepracování převodovky.

Tatra 613 Electronic se karosérií a vlastní konstrukcí nikterak nelišil od modelu Mi-Long, jedná se tedy o vozidlo s rozvorem zvětšeným o 15 cm na celkovou délku 5150 cm a bylo vybaveno šestnáctipalcovými litými koly. Celková hmotnost vozu činila 2260 kg.

 Jediným významným zásahem do karoserie byla změna rozvodu vzduchu jak studeného, tak teplého a instalace klapky ovládané servomotorkem, pro uzavřenou cirkulaci vzduchu ve vnitřním prostoru. U prvních vyrobených kusů byl montován kanál pro přívod horkého vzduchu na boční skla řidiče a spolujezdce, od kterého se později ustoupilo.

V rámci základní nevolitelné výbavy však navíc dostal do vínku samozatmavovací vnější zpětná zrcátka, převzatá z vozu Cadillac Fleetwood de Ville, elektricky ovládaná z prostoru místa řidiče a tlakové ostřikování předních světlometů se signalizací úbytku kapaliny v nádobce ostřikovače.

Interiér byl nabízen výhradně celokožený s výhřevem předních, nebo i všech sedaček, s dřevěnými doplňky  a jedním nezávislým topením zn. Eberspächer B5L o výkonu 5000 W řízeným prostorovým termostatickým čidlem a s plynulou regulací teploty a předvolbou týdenního pracovního režimu.Toto horkovzdušné topení se dalo spouštět  a vypínat i mimo vůz dálkovým ovládáním.

 Obrazek

K osvěžení posádky v letním období pomáhala v základní výbavě dodávaná manuálně ovládaná klimatizace a elektricky ovládané skleněné střešní okno se zatažitelnou clonou. Díky němu došlo ke změně stropních madel z netatrovácké produkce.

Mezi volitelnou výbavu patřila chladnička, která byla elegantně umístěna uprostřed zadního sedáku kde zároveň plnila funkci loketní opěrky. Další volitelná výbava dnes příjde spíše úsměvná, ale tenkrát to byly trendy poslední módy a platily se za ně příplatky v řádu desetitisíců korun. Patřil do ní třeba kódovaný stereomagnetofon Blaupunkt Frankfurt RCM 82 s CD měničem, systém reproduktorů Blaupunkt Blue Magic, mobilní telefon,barevný televizor s videopřehrávačem, připojení faxu, či počítače do celulární sítě aj.

Obrazek

Pracovní prostor posádky na zadních sedadlech zajišťoval sklopný pracovní stolek se zářivkovým tělesem zabudovaný do zadní části opěradel předních sedaček a přídavné bodové osvětlení za zadními sedačkami, libovolně prostorově nastavitelné.


Palubní deska doznala změny pouze modernizací přístrojového štítu, který řidiči nabízel možnost sledovat rychlost, otáčky motoru, teplotu oleje a stav paliva analogovými ale i digitálními přístroji. Na čtveřici displejů bylo možné sledovat teplotu chladícího média (motorového oleje), stav hladiny pohonných hmot, vnější teplotu s hlasovou výstrahou námrazy, průměrnou a aktuální spotřebu. Až u tohoto modelu se poprvé dočkala  sériová Tatra 613  denního počítadla kilometrů.

Tento přístrojový štít byl proveden velmi přehledně a byl konečně i velmi dobře podsvícen, avšak se zcela zapomnělo na podsvícení ručiček rychloměru a otáčkoměru a tyto byly při noční jízdě absolutně neviditelné.

Největší zajímavostí tohoto modelu Tatry byla přítomnost trojice počítačů v tomto voze. Jejich vzájemná komunikace se spotřebiči vozu po společné sběrnici byla řešena systémem Can-Bus s hlasovým výstupem hlásícím poruchy, závady, upozornění na mezní a kritické situace a další různá informativní sdělení řidiči. Pomocné elektronické systémy zjišťovaly diagnostiku podsystémů, což zaručovalo rychlou lokalizaci závad na vozidle a konfliktní jízdní situace, které u vozidla během provozu vznikly, zaznamenávaly do paměti. Řídící systém byl navržen jako systém otevřený na základě světového standardu CAR AREA NETWORK, který  dovoloval modifikace dle speciálních přání zákazníků.

2012-01-27-14.16.37.jpgPojistková skříň vozu obsahovala pouze pět tavných pojistek. Téměř všechny obvody však hlídal reléový procesor s tranzistory. Pokud nastala závada na okruhu, procesor vadný okruh odpojil od obvodu a zahlásil chybu. Pokud nastala situace, že řidič po jízdě zapomněl vypnout jakýkoliv spotřebič (radio, ventilátor, chladničku, bodové osvětlení) a palubní napětí kleslo natolik, že by již nemusel nastartovat, počítač přebytečné okruhy  odpojil.To samé platilo i při poruše elektroinstalace, či dobíjení, během samotné jízdy. Docházelo k postupnému odpojování elektrických okruhů pro samotnou jízdu bezpodmínečně nedůležitých, což dávalo možnost dojetí do nejbližšího servisu.
Na elektronické výbavě tohoto modelu s Tatrou úzce spolupracovali firmy DatamerZlín a firma Bazala automotive engineering.


Oficiální představení modelu Electronic proběhlo na autosalonu ve Frankfurtu nadObrazekMohanem v roce 1993 a výstavním exponátem byl pátý vyrobený kus. Vozidlo bylo snad poprvé v historii vozů řady 613 vybaveno jinými sedadly a volantem, než příborské produkce. Na výstavu bylo vozidlo vybaveno sedačkami renomované firmy Recaro a čtyřramenným volantem BBS. Ve výbavě jsme dále mohli najít televizor s videorekordérem a mobilní telefon Nokia fungující v rámci NMT sítě.

 

Obrazek
Vozů Tatra 613-4 Mi-long Electronic bylo během let 1993-1994 vyrobeno pouze sedmnáct, a pak byla jejich výroba zastavena a tím se uzavřela epizoda jedné velmi zajímavé tatrovácké snahy přiblížit se konkurenci, která se Tatře vzdalovala mílovými kroky. Byl to opravdu odvážný pokus, nezapomínejme, že se psal rok 1993, kdy ještě neexistoval ani operační systém Windows 95...

 V některých vozech se doslova psala historie naší země, na tuto sérii vozů ve velmi dobrém vzpomínají dřívější nejvýznamnější politici. V Electronicu, který používal ing. Josef Lux se dokonce našel děrný štítek s ručně psanými poznámkami pro postup politické strany KDU při sestavování vlády. Popisek nese datum - Lány 28.11.1994


 Obrazek

(Fragment zápisků J. Luxe nalezený v jeho služební T613 Electronic)

Jen několik kusů z této minisérie se dochovalo do dnešních dnů s plně funkčním systémem elektroniky, proto zejména tyto plně funkční kusy jsou dnes vysoce ceněnými exempláři ve sbírkách sběratelů veteránů. Ceny  posledních kusů prodaných prostřednictvím inzerce v minulých letech naznačily do jakých cenových výšek se toto provední dostává.

 

 

Obrazek

 

 

© Miloš Bukáček 10/2008, aktualizováno 9/2010

 

Náhledy fotografií ze složky Zápis z jednání (Electronic)