Jdi na obsah Jdi na menu

Setkání po 20 letech

    V sobotu 25. ledna jsme u druhého prototypu vozu Tatra MTX V8 přivítali vzácnou návštěvu, a to Ing. Jiřího Krále. Přestože venku panovalo mrazivé počasí, uvnitř zavládla vřelá atmosféra.

 

    Po více než dvaceti letech se zde totiž přední český designér a konstruktér opětovně shledal se svou slavnou prací, nadčasově tvarovaným sportovním automobilem s mechanikou vozu Tatra 613, na jehož návrhu pracoval se svým otcem, věhlasným automobilovým designérem Václavem Králem.

 

img_1000.jpg

 

    Pohled na perleťově bílou karoserii vnesl našemu čestnému hostovi do tváře úsměv. U šálku teplého čaje vzápětí rozvířil dlouhou řadu cenných osobních vzpomínek, počínaje hledáním nejvhodnějšího tvaru karoserie, přes návrh trubkového rámu, zástavbu motorizace, řešení kapotáže až po řadu rozdílů mezi všemi předprodukčními exempláři.

 

    Z místa řidiče se svého zdůvodnění dočkalo rovněž provizorní řešení interiéru, připravené s ohledem na blížící se termín oficiálního představení vozu. Vědět o sobě v převážně uzavřeném prostoru dal rovněž osmiválec pod laminátovou kapotáží, a to nejen zvukem. Motor prokázal své všestranné nadání a jednoznačně potvrdil účel vzniku celého vozidla, viditelně prostupující každou prací pozdějšího studia Design Král.

 

    V praxi jsme navíc zjistili, jakému člověku nejvíce vyhovuje zvolená pozice za volantem. Vzhledem k dědičné postavě jsme k překvapení všech došli k závěru, že modelovou postavou se stal přímo autor vozu, Václav Král. Mimořádně progresivním se rovněž ukázalo řešení držáku nápojů, pro jejichž odložení se, jak dokazují fotografie, nejlépe hodí sloupek volantu…

 

    Příjemné rozpravě přímo u vozu následovalo neméně pozoruhodné společné posezení. K naší radosti jej zpestřila komentářem provázená prezentace autentického fotografického materiálu. Přiblížila nám, jak na skicách postupně dozrávala původní myšlenka, s jakou řemeslnou pečlivostí vznikala první maketa, s jakým ohlasem proběhlo její první představení odborné veřejnosti a jaké často nepochopitelné události mu následovaly.

 

    Připomenutí se dočkal rovněž vůz Tatra 613 Prezident a replika vozu Tatra 602 Tatraplan Sport, a to včetně mnoha osobních zážitků spolu s úvahami, k jejichž realizaci autoři, želbohu, nedostali čas, prostor, případně finanční zázemí.

 

   img_1027.jpg

 

    Vzdor množství společně stráveného času se v závěru přesto ukázalo, že v rámci jednoho setkání není možné připomenout všechna zákoutí spletitého příběhu každého vozu. Dohodli jsme se proto, že při nejbližší příležitosti uspořádáme setkání další, při němž se opět rádi dozvíme mnoho zajímavého o designérech, kteří chtěli změnit svět.

 

    Děkujeme tímto panu Ing. Jiřímu Královi za to, že přijal naše pozvání, čehož si upřímně vážíme. Děkujeme rovněž předsedovi občanského sdružení Tatra Heritage, panu Josefu Kasperkevičovi za to, že schůzku ochotně zorganizoval a zdokumentoval fotografiemi, které si můžete prohlédnout v galerii.   

 

img_1004.jpg