Jdi na obsah Jdi na menu
 


Tatra 613-K

 

t613_k_05.jpg

    Pár měsíců po zahájení výroby Tatry 613 se začalo postupně pracovat na přehlídkovém reprezentativním otevřeném voze, který by mohl být použit při návštěvě zahraničních hostů, při vojenských přehlídkách a jiných ceremoniích. Zároveň se tak vyrovnal zahraničním konkurenčním vozům stejné modifikace. Otevřený vůz s karosérií kabriolet nebo landaulet.

    V Československu tento post od druhé světové války patřil velkému čtyřdvéřovému šestimístnému reprezentačnímu a přehlídkovému kabrioletu značky ZIS 110b. Z jeho útrob tak kynuli přihlížejícím davům prezidenti Gottwald a Zápotocký.

 

zis110b.jpg

    V prvopočátku se úkolu zhostili podnik Metalex a pražský výzkumný ústav ÚVMV. První plány vycházely z klasické karosérie T613. Zatím bez použití prodloužené verze long, která se postupně testovala. S příchodem prvních verzí Long (Tatra 613 Speciál) začala automobilka Tatra sama pracovat na přehlídkovém voze na prodloužené karosérii. Hlavním faktorem bylo použití automatické převodovky Borg Warner, která by zaručila při přehlídce plynulou jízdu stabilní rychlostí. Napojena byla stejně jako u standartní Tatry na motor V8 3.5, kdy na tuto anglickou převodovku bylo nutno vyrobit vlastní přírubu.

Kabriolety byly vybaveny jen jedním nezávislým topením BN4/1 a centrálním zamykáním systémem vzduchového podtlaku, tak jak se vyskytovalo u prvních Speciálů. Tlaková nádoba, která pojmula objem vzduchu na 5 odemknutí a zamknutí v klidovém režimu se nacházela u levého zadního blatníku.

tako_288_29785.jpg

Palubní deska kabrioletů obsahovala změny proti verzi Speciál, z nichž nejvýznamnější bylo zabudování elektronického otáčkoměru se signalizací zařazeného rychlostního stupně. Do vozidel se z logických důvodů nemontovala klimatizace a místo jejího ovládání zaujal reproduktor.Řidiči těchto vozů obdrželi ke každému vozu manuál, který byl důležitý především kvůli pokynům k montáži a demontáži plátěné střechy. Pro Kabriolety byly zkonstruovány 3 rozdílné typy střech a to hardtop a dva druhy softopu.

Na vývoji prvního kabrioletu se začalo na konci sedmdesátých let, ostatní čtyři se montovaly současně v roce 1984.

t613_lidi_005.jpg

t613_s_010.jpg

   

Federálním ministerstvem obrany (FMO ČSSR) bylo požadováno postavení 5ti kusů přehlídkových kabrioletů. Dva byly přiděleny do Prahy, dva do Bratislavy a jeden byl určen jako záložní. Všechny vozy v černé barvě s červeným koženkovým interiérem pro 4 osoby včetně řidiče. Vůz byl kompletně postavený na platformě prodloužené karosérie T613 Speciál, výrobní série byla zařazena do speciálové číselné řady.

t613_s_011.jpg

1. Prototyp Tatra 613-K

Vůz součástí expozice Muzea Tatra Kopřivnice. č.podvozku 0001, č.motoru (?41 815?). Vůz v současné době nemá převodovku a v palubovce nemá hodiny VDO.

 

20130216_123022.jpg

dsc_0108.jpg

dsc_0115.jpg

2. Tatra 613-K

Výrobní číslo : 00087. Původně černé barvy. Odkoupena na aukci vládních vozidel panem Stehlíkem. Po krachu společnosti Poldi Ocel prodána a dnes je v soukromém vlastnictví sběratele ze severních Čech.

 

karta-kabriolet-t613.jpg

00087.jpg

 3. Tatra 613-K

Výrobní číslo : 00088. Exponát v soukromém vlastnictví sběratele z Brna. V roce 2011 zapůjčena do expozice muzea Tatra Kopřivnice. Současná SPZ: AER 33-43

aer-33-43.jpg

00088.jpg

4. Tatra 613-K

Výrobní číslo : 00089. Exponát depozitáře Národního technického muzea v Praze

00089.jpg

5. Tatra 613-K

Výrobní číslo : 00090.  Exponát na Slovensku.  Majetek múzea polície SR. Dlouhou dobu byl součástí expozice Slovenského technického muzea v Bratislavě.

 

kabrio.jpg

00090.jpg

 

p1010826.jpg

 

6. Tatra 613 - Replika K

Svého času se za jednu z pěti vyrobených "káček" vydávala (respektive majitel jí vydával) tato Tatra, která byla v roce 2006 postavena z verze T613 Speciál, kde byla uříznuta zadní část střechy a vozidlo upraveno do podoby K. Odborník si všimne několika detailů, které se na originálním voze K nevyskytovaly.

Zda šlo vyloženě o reklamní účel a nebo majitel nevěděl o všech 5ti kusech se dnes již můžeme dohadovat.  Můžeme jen kroutit hlavou nad článkem, který nám autor spolu s majitelem naservíroval pod nos. Článek prosím berte ve všech bodech s velkou nadsázkou... Možná na turisty by tohle stačilo.

Na začátku roku 2009 se prodávala za 350 000,- s popisem "Tatra 613S cabrio". Jaký je další osud této speciálky prozatím nevíme, avšak předpokládáme, že by neměla být součástí silničního provozu na legálním technickém průkazu.

tatra-613-k-cabrio-spec-01.jpg

tatra-613-k-cabrio-spec-02.jpg

tatra-613-k-cabrio-spec-03.jpg

tatra-613-k-cabrio-spec-04.jpg

tatra-spec-kabrio.jpg

tatra-spec-kabrio01.jpg

spec_ka.jpg

spec_ka2.jpg

 

 zz6890.jpg zz6891.jpg

 zz6892.jpg

© Martin Bednář a Miloš Bukáček 6/2013