Jdi na obsah Jdi na menu
 


Světelná výzbroj

 

V rámci plánovaného zaoblení striktně hranatých tvarů u nově vznikající T700 se počítalo i se zjemněním čelní linie vozu a to za použití předních světel od již osvědčené firmy ZKW z Německa, od které již byly odebírána přední mlhová světla pro předchozí model T613 M95.

Proklamované zjemnění bylo dosaženo použitím univerzálních světel menších rozměrů než u T613, avšak za podmínky dodržení obdobné svítivosti jako u předchozích modelů, které bylo nezbytně nutné pro tento sedan, kde zdolání rychlostní hranice 230km/h nebyl problém. Praxe ukázala, že tento zásadní aspekt bohužel dodržen nebyl....

Přední světlomety obdržely vysokotlaké ostřikovače světel a v mnoha případech poté docházelo k praskání dálkových reflektorů.

Obrazek

U modelu T700 již nebylo využito výhod předních sdružených světlometů a tudíž, k velké škodě, nadobro zmizela přídavná dálková světla. Přední mlhová světla se stěhovala do předních nárazníků - jako u modelu 95.

Přední světla :

Jak jsem již předeslal, světla novým sedmistovkám dodávala firma ZKW, výrobní řada nese název SYSTEM 100.

Tlumená světla 532.01.000.00 (H1) 12V/55W

 

53201.jpg

 

Dálková světla sdružená se světlem obysovým 533.11.000.00 (H1) 12V/55W

53301.jpg

 

Přední mlhová světla 537.01.000.00 (H3) 12V/55W

53701.jpg

 

U zadních svítilen se bohužel opět přikročilo k montáži ''osvědčených'' avšak již neskutečně tvarově, nikoli funkčně, zastaralých sdružených svítilen poprvé použitých na Tatře 613 v přelomu 80.-tých let.(zadní svítilny T613 ještě dnes při měření na spektrometru vykazují velmi použitelné výsledky svitu, zejména při částečném znečištění, kdy se projeví výhoda žebrování. Mnohé současné designové patvary zadních světel předních automobilek mají parametry horší. - pozn. R. Žáček )

Jejich morální zastaralost se konstruktéři snažili omladit širokým chromovým olištováním u modelu 700-1...

Obrazek

....a u modelu 700-2 slabším chromovým olištováním a dvojicí rozdílného plastového okapotování.


Obrazek

Obrazek

Přední a boční ukazatele směru byly u Tatry 700 použity z vozu Škoda Felicia. Přední byly čiré, boční již tradičně oranžové.

Celá první série T700 M96 byla osazena osvětlením spz, převzatým z T613. U Tatry 700 M97 se konečně upustilo od pravěkého osvětlení SPZ z T613, používaného taktéž již ve Škodě 100. Nahradilo je osvětlení firmy Hella v té době používané u koncernu VW. foto_obr-131576-a.jpg

769578c559ab3fc4ef5e58e5cc7af81c--mmf250x250.jpg

Osvětlení pracovního prostoru řidiče s bodovým osvětlením, tzv. kaplička, byla u Tater 700 použita z vozů Opel Omega.

p8170005.jpg

Čtecí lampičky se u T700 vyskytují vždy v páru. U prvních vyrobených 700-1 se montovaly oválné lampičky od firmy Osram .p8170007.jpg

Mezník, kdy se přešlo na hranaté lampičky od firmy Hella není znám a není ani nikterak důležitý. Podstatné je, že tyto hranaté se objevují u naprosté většiny T700. 

Třetí brzdové světlo bylo u T700 M96 zapuštěno v zadním křídle, u M97 bylo ïnstalováno na zadní okno.

887_tatra055.jpg

 182.jpg

U T700 se již seriově montují do výplně v zadních dveří světla určená pro osvětlení nástupního prostoru posádky (použito stropní světlo ze Škody Felicia)....

 tatra700int-04.jpg

.....avšak najdou se vyjímky, zejména u prvních modelů T700-1

klaus11.jpg

 

U modelů Tatra 700 se již upustilo od anachronismu použití výstražného osvětlení otevřených dveří červenými světýlky, identického typu použitých poprvé u Škody 110 R a poté i u všech modelů T613.

Světýlka, jakožto význačný bezpečnostní prvek, však byla bohužel nahrazena pouze reflexními samolepkami - zřejmě v rámci úspor.

 

Obrazek

© Miloš Bukáček 1/2009