Jdi na obsah Jdi na menu
 


 

Obrazek

 

Posledním vyrobeným modelem řady 613 se stala Tatra 613-4 Mi Long

MODEL 95. Jak již označení napovídá, téměř celá produkce sjela z výrobní linky v Příboře v roce 1995. Tato verze, představená na Autosalónu v Brně, navazovala na model 613-5 který byl výsledkem práce Tima Bishopa, postaveného na základě projeveného zájmu britské firmy ETB Motive Power Ltd. a kopřivnické automobilky, uvést osobní automobily Tatra na RHD (pravostranné) trhy. Z této "britské" verze bylo použito téměř všech změn, jak exteriérových tak interiérových. Model 95 se stal jakýmsi vývojovým mezičlánkem mezi inovovanou řadou 613 a nově vznikající Tatrou 700.

Již při představování ''devadesátpětky'' se počítalo s novým modelem který se dočká nejen faceliftu, ale úplné základní inovace. I přes tyto plány se ovšem Modelu 95 musí přiznat nejznatelnější snahy o zlepšení celkového dojmu z vozu, jak po stránce estetické tak i technické, díky kterým se Model 95 stal vrcholem vývoje řady 613 a ukončil její, téměř 20 let trvající, nepřetržitou výrobu. Některé z inovací, jako kupříkladu nárazníky, lepená skla a zrcátka, byly později použity na Tatře 700. Ačkoliv se při výrobě modelu již od začátku nepočítalo se sériovou výrobou, konečné číslo vyrobených vozidel překvapilo samotný závod Tatra. Směsice doby, vzhledu, ceny, technické koncepce a možná ještě i porevolučního vnímání vozidel Tatra zapříčinilo, že vozidel bylo vyrobeno pouhých 18 kusů. Konečnými odběrateli se stávaly především vládní instituce nebo generální ředitelé velkých podniků.

Tento model se dodával výhradně ve verzi Mi-Long, což značilo 15 cm navíc v prostoru mezi předními a zadními sedadly a motor s vícebodovým přímým vstřikováním paliva, léty ověřeným výtečným vzduchem chlazeným V8 o obsahu 3495 ccm, nyní s parametry 147,6 kW / 5750 ot. Tento motor byl taktéž výsledkem spolupráce kopřivnické Tatry a britské firmy ETB Motive Power Ltd., a ve své době splňoval nejpřísnější ekologické parametry. U těchto motorů byla montována řídící jednotka GEMS anglické výroby. Motor se dodával výhradně s pětistupňovou převodovkou se stálým převodem 3,54.

 Zásadní změny kterých doznal Model 95 :

Exteriér:  Změnami exteriéru chtěl výrobce kromě omlazení hranatých tvarů automobilu také docílit snížení hladiny aerodynamického hluku v kabině za jízdy, a to vše pokud možno způsobem co nejvíce elegantním při zachování prvků řady T613.

Jedná se tedy o : 

 

  • nový přední a zadní nárazník jejichž design vytvořil britský automobilový designér Geoff Wardle, přičemž v předním nárazníku jsou integrovány mlhová světla zn. ZKW z výrobní série System 100
  • masku s jinou roztečí světel než u předchozích modelů a znakem v horní polovině masky
  • zapuštění okapnic u rámů dveří, na kterých je možné zpozorovat, že se upustilo od již designově zastaralého chromu a tyto rámy byly vyvedeny v černé matné barvě
  • absence větrací mřížky na zadních sloupcích, přívod vzduchu do motoru byl vyřešen stejně jako u modelu T613 - Speciál, tudíž pod ozdobnou chromovou lištou, jenž se na svém konci nad zadními trojúhleníkovým okny zvetšuje a tím pádem "schovává" otvory v karoserii potřebné pro přívod vzduchu
  • plastové kryty spodků dveří, pro které si kopřivničtí vzali inspiraci u značky Mercedes-Benz konkrétně z modelu W140, tzv. "Mamut"
  • zapuštěné kliky dveří které byly stejně jako v případě rámů dveří vyvedené v matné černé barvě
  • přední i zadní lepené sklo s mírně odlišným rozměrem než u předešlých modelů
  • stěrače s delšími raménky
  • plně elektricky seřiditelná vnější zrcátka zn. Britax, které se ve své době montovaly na vozy Range Rover a které především vynikají výtečným výhledem a jsou plně elektricky seřiditelná z kabiny vozu
  • bílé kryty blinkrů, jejichž design byl nezměněn od modelu T613-3
  • determální skla montovaná na celý vůz
  • litá pětipaprsková kola velkosti 15 palců značky Speedline
  • ozdobná stříbrná lišta na lemu přední kapoty, na kterou elegantně navazovaly dvě chromové lišty nad předními směrovými světly, jež ukončené špičkou nad těmito světly vedly "do ztracena"

 

Obrazek

Obrazek

 

Obrazek

 

Změn doznal i Interiér, nejedná se ovšem o zásadní změny, nicméně jejich cílem je zpříjemnění pocitu posádky z jízdy, to vše v klasickém tatrováckém duchu luxusu a maximálního pohodlí.

Jedná se o :

 

  • přístrojovou desku potaženou kvalitní kůží
  • prostřední tunel potažený kvalitní kůží
  • dřevěné doplňky v interiéru, Model 95 se vyznačoval bohatou výdřevou interiéru, na přání zákazníka byl  montovám i celodřevěný volant itlaských značek O.B.A. či MOMO
  • elektrické stahování všech oken
  • plně elektrická polohovatelná sedadla Recaro
  • bodové osvětlení nad zadními sedadly
  • samostmívací zpětné zrcátko značky Donelly
  • sluneční clony zadního okna a zadních bočních oken, které lze stáhnout do prostoru zadních dveří
  • klimatizace
  •  nezávislé topení zn. Eberspächer  B5L s prostorovým termostatickým čidlem a s plynulou regulací teploty a předvolbou týdenního pracovního režimu.Toto horkovzdušné topení se dalo spouštět  a vypínat i mimo vůz dálkovým ovládáním.
  • chladnička
  • audiosystém značky Blaupunkt model Verona
  • televize, video, mobilní telefon v síti GSM

Obrazek

 

Obrazek

 

 

 

 

 

Nutno podotknout, že drtivá většina těchto vylepšení byla za příplatek, tudíž cena plně vybaveného vozidla dosahovala téměř dvou miliónů Kč.

Z technických vylepšení stojí za zmínku:

 

  • upravený ovládací mechanismus spojky
  • snížení ovládací síly na řadící mechanismus
  • plynové vzpěry usnadňující otevírání přední a zadní kapoty
  • přemístění kondenzátoru klimatizační soustavy za přední nárazník
  • dojezdové kolo uložené pod podlahou zavazadlového prostoru
  • přední nápravy s kratšími a tužšími pružinami
  • boční výztuhy dveří, výztuhy přední kapoty
  • alarm, imobilizér, centrální zamykání dveří a víka nádrže
  • posilovač řízení, posilovač brzd aj.

 

Obrazek

 

Do dnešních dnů se s největší pravděpodobností dochovalo všech osmnáct vyrobených T613 M95, které jsou v drtivé většině ozdobami sbírek jejich soukromých majitelů, ať už v původním nerenovovaném stavu, či po renovaci. T613 M95 je po právu považována za jednu z velice zajímavých a vzácných Tater 613, o čemž svědčí praktická nemožnost shlédnout ji v běžném provozu či na tatrováckém srazu v počtu větším než je jeden kus. U některých majitelů starších modelů Tater 613 lze zpozorovat fakt, že se jim T613 M95 velice líbí, a proto si své vozy vzhledově moderizují právě do podoby tohoto krásného automobilu...

 

Obrazek

 

 ©Petr Novotný 10/2008, aktualizováno 09/2010

 Kam dál ?

Seznam vyrobených T613 M95

 

Náhledy fotografií ze složky Tatra 613 M95 4.9.2010