Jdi na obsah Jdi na menu

Zdroj 5plus2

 

Z Tatry, kterou obdivoval Miloš Zeman, udělají možná kuriozitu

Tatra 700. Ne, není to chyba v označení proslulé "šestsettrojky" či později modernizované "šestsettřináctky". Jde o typ posledního sériově vyráběného osobního automobilu věhlasnou kopřivnickou automobilkou.

Na českých silnicích jinak nepřehlédnutelný automobil s délkou přesahující pět metrů už téměř neuvidíte. V Jevíčku jedno takové auto mají. Tedy zatím. Hasiči spolu s městem mají v plánu unikát, který si oblíbil i Miloš Zeman, prodat.

Tatra vozila Petra Pitharta

 

„Auto ztrácí morálně i technicky. Do oprav bychom museli dát půl milionu korun. Proto jsme se ho rozhodli prodat,“ řekl starosta Jevíčka Roman Müller k neobvyklému majetku, který město po vyřazení z registru vojenské policie získalo před dvěma lety pro jevíčské hasiče.

„Pokoušeli jsme se auto prodat už před prázdninami, ale dva zájemci si na poslední chvíli koupi rozmysleli,“ podotkl k prodeji starosta. Cena i přes stáří nezačíná vůbec nízko. Celkově kopřivnická Tatra vyrobila jen 72 kusů těchto automobilů, a tak velká většina z dnes už sběratelských kousků neklesá pod půlmilionovou hranici.

Původně si koráb silnic vyrobený v roce 1996 od Tatry objednala kancelář Senátu. Po jeho ustavení údajně vozil senátora Petra Pitharta.

Pokud by o osmiválcovou Tatru nebyl mezi sběrateli zájem, starosta Jevíčka připouští hypotetickou možnost udělat z auta kuriozitu. „Může dojít k tomu, že uděláme výstavní cimru, kam auto spolu s voskovou figurínou Petra Pitharta umístíme,“ dovede si představit malou expozici Roman Müller.

Auto s klimatizací, ale bez airbagů

Automobil už v době, kdy opouštěl výrobní linku, nepůsobil nijak luxusním dojmem, ale měl jako český výrobek velkého zastánce. Byl jím současný prezident republiky Miloš Zeman. Užíval ho od roku 1996 do roku 2002 jako předseda poslanecké sněmovny, později jako premiér. I přesto byl vůz technicky zastaralý a jeho neodvratný konec přišel ještě před koncem druhého tisíciletí. Automobil sice má klimatizaci, kůží potažené sedačky či xenonové světlomety, ale posádku neochrání ani jedním airbagem.

Po téměř dvacetiletém provozu má exemplář v Jevíčku taky své mouchy. Jen nastartování po dlouhé odstávce trvalo několik minut, až pak se ozval hromotný zvuk osmiválce a modrý kouř z výfuku. „Tatra auto složila ze všeho, co bylo k dispozici. Páčka na světla je ze Saabu, elektroinstalace ze Škodovky. Jen motor je tatrovácký. Opravu potřebuje taky posilovač řízení, nefungují xenony,“ popsal vůz včetně závad vedoucí hasičské mládeže dobrovolných hasičů Jiří Bidmon, který potencionálním zájemcům limuzínu předvádí.

„To auto, co se sem přivezlo, Jevíčko neopustilo. Jen s výjimkou, že jsme ho jednou za rok projeli na desetikilometrovou okružní jízdu,“ řekl člen hasičů k celkově nepotřebným účelům auta.

Hasiči už vědí, co by za půl milionu korun z prodaného auta pořídili. „Prodejem bychom posílili rozpočet pro hasiče. Chtěli jsme pořídit nová vrata na hasičárně nebo vyměnit okna. Každá kačka je dobrá,“ dodal starosta.

Zdroj : 5plus2.cz Autor: Radek Latislav

Šíření a jakákoli manipulace s fotografiemi k tomuto článku jsou bez souhlasu autora zakázány!