Jdi na obsah Jdi na menu
 


Návštěva Metalexu v roce 2014

Po lednovém setkání se spoluautorem designu Supertatry ing. Jiřím Králem, které organizovalo občanské sdružení Tatra Heritage (informovali jsme zde) jsme se odhodlali navštívit i místo, kde Supertatry vznikaly. Manufaktura MTX v Plzni byla postavena v roce 1991 a měla sloužit výhradně pro stavby závodních speciálů.

bez-nazvu.png

 Od této schůzky jsem si sice moc nesliboval, neboť kombinace historických událostí - téměř čtvrtstoletí od vzniku vozů a následný prodej celého projektu v roce 1998 - naoko nedávala moc nadějí na to, že se něco zajímavého dozvíme. O to větší prožitek mně uvnitř tohoto závodu čekal...

Spolu s Filipem Turkem, předsedou Jaguar Klubu ČR, mimojiné velkým fanouškem osobních vozů Tatra (a konečně si před nedávnem už první jedničkovou chromku pořídil) jsme se sešli v jedno krásné slunečné únorové poledne přímo na místě.

Manufaktura Metalexu se díky velkým změnám přilehlých komunikací dá velmi těžko najít, automobilové navigace Vás na adresu firmy nenavedou. Po chvilce hledání jsem se však srazili přímo před branami a naskytl se nám tento pohled.

img-20140226-wa011.jpg

img-20140226-wa010.jpg

Protože jsem naší návštěvu předem ohlásil, čekal na nás vedoucí plzeňského provozu ing. Čábal, který nás mile přivítal, pohostil a pak začal tříhodinový koncert pro uši každého fanouška automobilismu.

Ing. Čábal, nastoupil v Metalexu již v roce 1992 jako konstruktér v době, když na bílém exempláři pro německého zákazníka probíhaly poslední testovací jízdy před předáním vozu. Plnohodnotně se však podílel na vzniku černého vozu pro italského zákazníka, kde mohl naplno využít svých konstruktérských kvalit.

img_9028.jpg

 

Na černé Supertatře konstruoval například servoposilovač řízení, uložení vlastního řízení a zmodernizování uložení předních tlumících jednotek, výškově stavitelný volant, klimatizaci (p. Čábalem nám bylo upřesněno, že do bílého vozu se klimatizace nemontovala v MTX, ale pravděpodobně v plzeňském značkovém Tatraservisu na Bolevci), mechaniku ovládání zpětných zrcátek z kabiny a odemykání vozu zevnitř, úpravy otevírání dveří - zvětšení úhlu otevírání - s ohledem na prostorovou mohutnost nové palubní desky.

Seznámil nás s mnoha problémy, které při výrobě Supertater vznikaly, ať už to bylo zatékání do vozu přes dveře, krut laminátové karoserie vlivem tepla na určitých místech a vysvětlil nám, jakým postupem se tyto chyby odstraňovaly.

Zavzpomínal též na momenty, kdy se jako testovací jezdec pohyboval s bílou i černou Supertatrou po různých koutech západočeského kraje a přidal k dobru i různé vesměs úsměvné historky s těmito testovacími jízdami spojené.

Připomněl i velkou nespolehlivost vstřikového motoru z černého vozu, který byl velmi předimenzovaný a docházelo u něj často k přeskočení rozvodového řemene. K nejhorší závadě na tomto motoru došlo paradoxně při oficiálním představení černého vozu zájemcům ze zahraničí ing. Boldem za volantem vozu, kde přeskočení řemene skončilo totálně destrukční závadou - potkáním ventilů s písty. V době testů černé Supertatry prý byla zcela zbytečná práce sundávat z ní tažný hák...

 

 Jedna velmi veselá historka se týkala bílého vozu. V roce 1993 se do dílen MTX dostavil německý majitel s žádostí o výměnu zadní části karoserie, kterou měl poškozenou po nehodě. Přestože se jednalo o velmi extravagantního člověka, to co si do supertatry nechal zamontovat jako hlavici řadící páky, vyrazilo dech i hodně otrlým lidem.

 31.jpg

Když majitel Metalexu ing. Bold viděl tento falus místo řadící páky, nechal jej okamžitě sundat a nekompromisně jej odmítl vztekajícímu se Němci vydat zpět. Považoval to za dehonestaci tohoto jedinečného vozu a zmíněný předmět se do dnešních dnů nachází jako upomínka na tyto chvíle ve skladu Metalexu.

Po rozhovoru, vzhledem k nedostatku času, protože bychom pravděpodobně mohli sedět a povídat si s konstruktérem Supertatry minimálně ještě další desítky hodin, nás ing. Čábal provedl dílnami, kde Supertatry vznikaly. Následující obrázek zobrazuje dílnu, kde kdysi docházelo ke kompletní montáži MTX Tatry.

img-20140220-00768-1-.jpg

 ...a nakonec místo, kde se fotily všechny tři Supertatry spolu... 

img-20140226-wa017.jpg

 

Tímto chceme jménem stránek Tatra700.cz velmi poděkovat panu Čábalovi za čas, který byl ochoten nám věnovat, za všechny cenné vzpomínky o které se s námi podělil, přejeme mu hodně pracovních úspěchů, pevné zdraví a těšíme se na další shledání. 

Miloš Bukáček a Filip Turek